دفتر فناور اطلاعات و سامانه‌های سلامت سازمان غذا و دارو با در نظر گرفتن اهدافی هم‌چون شفاف‌سازی فرآیندها و جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای، جلوگیری از مراجعات مکرر غیرضرور ارباب رجوع به سازمان و مبارزه با مفاسد اداری، ایجاد بستر مناسب برای تجمیع اطلاعات به عنوان رکن اصلی تصمیم‌گیری و مدیریت و نظارت بر زنجیره تامین، حذف گلوگاه‌ها و ایستگاه‌های کاری غیرضرور، مدیریت کمبودهای دارو و تجهیزات پزشکی، مدیریت منابع مالی و جلوگیری از هدررفت منابع و سوء استفاده از حمایت‌های مالی و پرداخت هدفمند سازمان‌های بیمه اقدام به تهیه نقشه فعالیت‌های سازمان در وضعیت موجود، شناسایی نقاط ضعف و در نهایت بازنگری و مهندسی مجدد کلیه فرآیندهای اصلی سازمان نمود تا بتواند با سیستمی نمودن آن‌ها به اهداف مذکور دست یابد.
3- فرایند ها به شرح زیر می باشد:
 
1- ثبت شرکتها و ثبت مسئولین فنی http://entities.ttac.ir)):
در سامانه طراحی شده، کلیه شرکت‌های تولیدکننده خارجی، شرکت‌های تولیدکننده داخلی، شرکت‌های واردکننده، شرکت‌های توزیع کننده و شعب آن‌ها، انبارهای شرکت‌ها با استفاده از سرویس‌های استعلام کدملی، ثبت شرکت‌ها و کدپستی، ثبت و سامان‌دهی شده‌اند.
با توجه به نقش مهم مسئولین/ناظرین فنی به عنوان نمایندگان سازمان غذا و دارو در شرکت‌ها، سامانه‌ای برای تجمیع افراد واجد شرایط که صلاحیت آن‌ها در حوزه‌های مختلف ارزیابی گردیده، ایجاد شده است. در این سامانه کلیه افراد متقاضی واجد صلاحیت در این سامانه ثبت نام نموده و پس از آن اداره کل مربوطه صلاحیت مسئولین فنی/ناظرین فنی تایید نموده و شخص دارای صلاحیت امکان پذیرش مسئولیت فنی در شرکت‌ها را خواهد داشت. این سامانه باعث پر رنگ شدن نقش نظارتی مسئول فنی و ارزیابی صلاحیت آن‌ها شده و از اشتغال به کار یک فرد در چندین نقش و شرکت جلوگیری به عمل می‌آید.
2- سامانه ثبت و صدور پروانه الکترونیکی (irc.fda.gov.ir):
با اصلاح فرآیند صدور پروانه­های تاسیس و بهره برداری، ثبت منبع وارداتی، مجوز ساخت و ورود، این فرآیند با انطباق با استانداردهای روز بین‌المللی در نظام ثبت فرآورده‌های سلامت به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. این با ایجاد کارتابل برای شرکت‌های متقاضی امکان ارسال درخواست و اطلاعات مورد نیاز از طرف متقاضی و صدور الکترونیکی پروانه در قالب پنجره واحد صدور الکترونیک پروانه­های تاسیس و بهره‌برداری، ثبت منبع وارداتی، ساخت و ورود با هدف اصلی صدور سیستمی مجوز ورود و ترخیص و شناسه­گذاری ملزم به ثبت پروانه و تخصیص کد 16 رقمی یکتا (به صورت تصادفی)  IRC (Iran Registration Code)  به هر فرآورده سلامت‌محور (تولیدی، وارداتی، مواد اولیه و نهایی) مورد تأیید این سازمان تخصیص داده می شود. قابل ذکر است که این کد نشانگر هویت فرآورده بوده و به عنوان کد شناسایی اصلی محصول جهت ارتباط با سایر ارگان‌ها از جمله سامانه جامع انبارها، گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده می‌گردد.
3- سامانه سیاستگذاری (ttac.ir):
سامانه سیاست‌گذاری در راستای ثبت و تبیین سیاست‌های تعدادی/حجمی، قیمت واردات، نوع ارز و سیاست سود بازرگانی مربوط به هر کد فرآورده تعریف و راه‌اندازی شده است. پس از ثبت سیاست‌های مورد نظر برای هر پروانه توسط کارشناس مربوطه در این سامانه، پروفرم ارسال شده از سوی سامانه جامع تجارت با سیاست‌های تعریف شده بررسی شده و در صورت وجود و اعتبار کد IRC و مطابقت با سیاست‌های مربوطه برای فرآورده‌ها، مجوز ورود صادر می‌گردد.
4- سامانه مجوز ورود :(ttac.ir)
با ایجاد  این سامانه صدور مجوز ورود بر اساس سیاست‌های از پیش تعیین شده در سامانه سیاست‌گذاری به صورت الکترونیک صورت می‌گیرد. به منظور صدور مجوز  الکترونیکی ورود فرآورده‌های تحت نظارت سازمان غذا و دارو، ارتباط با سازمان توسعه تجارت ایران به صورت وب‌سرویس برقرار گردید. در فرآیند جدید صدور مجوز ورود، پس از ثبت اطلاعات پیش‌فاکتور در سامانه جامع تجارت ایران، اطلاعات بصورت وب‌سرویسی به سامانه سازمان غذا و دارو ارسال می‌شود. سامانه سازمان غذا و دارو بر اساس سیاست‌های از پیش تعیین شده در سامانه سیاست‌گذاری، پس از بررسی‌های مد نظر خو،د مجوز ورود را به صورت سیستمی صادر می‌نماید و نتیجه آن مجوز نیز به صورت الکترونیک به سامانه جامع تجارت ارسال می‌گردد.
5- سامانه صدور مجوز ترخیص :(Customs.ttac.ir)
در این راستا به منظور اصلاح فرآیند صدور مجوز ترخیص فرآورده‌های سلامت‌محور، سامانه صدور مجوز ترخیص با قابلیت تبادل الکترونیکی اطلاعات فی مابین گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان غذا و دارو از طریق وب‌سرویس طراحی و اجرا شد. در سامانه طراحی شده، پس از اظهار شرکت در گمرک و ارسال سیستمی اظهارنامه از سامانه EPL گمرک به سامانه سازمان غذا و دارو، با کنترل سیستمی اظهارنامه با مجوزهای ورود که قبلا در سامانه صادر شده است، مجوز الکترونیک ترخیص بدون نیاز به مراجعه شرکت به سازمان غذا و دارو صادر و به گمرک ارسال می‌گردد.
6- سامانه صدور مجوز مصرف (permit.ttac.ir):
جهت ثبت و ارسال آزمایشگاه فیزیکی/شیمیایی/فلزات سنگین/میکروبی و ثبت گواهی بهداشت، برای صدور مجوز مصرف فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و عدم صدور مجوز مصرف فرآورده‌های مذکور انجام می‌شود.
7- سامانه صدور گواهی حلال :(irc.ttac.ir)
در راستای تسهیل در ارائه بهتر خدمات جهت دریافت گواهی حلال کلیه فرآورده‌های سلامت‌محور در این سامانه انجام می‌شود.
8- نرم‌افزار تلفن همراه:
با طراحی نرم‌افزار تلفن همراه TTAC با قابلیت گزارش‌گیری عوارض داروها ، اطلاعات دارویی، داروهای کمیاب، لیست داروخانه‌ها، استعلام شناسه اصالت، بارکد دوبعدی و UID و گزارشات مردمی،در جهت سهولت کاربرد و قابلیت استفاده به صورت سیار، جهت استفاده عموم مردم راه‌اندازی شده و  از طریق صفحه اصلی سامانه TTAC قابل نصب و بهره‌برداری است.
 
9- سرویس ارتباطات سازمان غذا و دارو با سازمان‌های بیمه:
طرح با 5 قلم داروی هرسپتین، ولکید، اوستین، تمودال و تایسبری و با دو سازمان بیمه‌ اصلی (بیمه‌ی تأمین اجتماعی و بیمه‌ی سلامت ایران) آغاز گردید. با گذشت سه سال از اجرای طرح، سرویس‌های ارتباطی بین سازمان غذا و دارو و سازمان‌های بیمه‌گر در شش نسخه ارتقاء یافته است که در ورژن ششم این سرویس علاوه بر استعلام دارو، امکان استعلام تکراری آن حذف شده و هر شناسه صرفا به تعداد داخل بسته‌بندی داروی مربوطه امکان استعلام دارد. هم‌چنین در این سرویس داروهای تاریخ گذشته با پاسخ غیراصیل رد شده و امکان مقایسه‌ی داروی تحویلی با داروی تجویزی از طریق در اختیار قرار دادن کد ژنریک توسط سازمان غذا و دارو میسر شده است.
10- سامانه اطلاعات دارویی کشور (http://irc.fda.gov.ir/nfi):
این سامانه در راستای نیاز مصرف‌کنندگان از کسب اطلاعات دارویی خریداری شده اعم از عوارض دارویی، تداخل‌های دارویی، داروهای مشابه، موارد مصرف، قیمت دارو و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.
11- سامانه زنجیره تامین (https://statisticsreports.ttac.ir):
هدف از راه‌اندازی این سامانه، جمع‌آوري اطلاعات آماري فرآورده‌هاي سلامت‌محور و چگونگی توزیع آن‌ها از تامین‌کننده به توزیع‌کننده و داروخانه‌ها در سراسر کشور و تهيه يک بانک اطلاعاتی جامع از وضعيت فرآورده‌هاي سلامت‌محور به صورت برخط است. آگاهی از وضعيت آماري اطلاعات فرآورده‌هاي سلامت محور همراه با ويژگی هايی نظير نحوه پخش اين فرآورده‌ها در حوزه جغرافيايی، میزان فروش عددی و ریالی آن‌ها از ویژگی‌های بارز این سامانه است.
12- سامانه پشتیبانی (http://support.ttac.ir):
در راستای تسهیل در ارائه بهتر خدمات و رضایت‌مندی ارباب رجوع استفاده از سیستم تیکتینگ  (Ticketing) که در سامانه مدیریت اطلاعات فرآورده‌های سلامت محور راه‌اندازی شده است، استفاده می‌شود. این سامانه کمک بسیاری به پاسخ‌دهی سریع و ثبت درخواست‌های فنی شرکت‌ها کرده و امکان پیگیری بدون حضور در سازمان و ثبت زمان پاسخ‌دهی کارشناسان را فراهم نموده است.
13- سامانه بازرسی در سطح عرضه (inspection.ttac.ir)
این سامانه با هدف کنترل و بازرسی در سطح عرضه ایجاد شد. اخذ و پردازش اطلاعات مرتبط با استعلام اصالت، تعیین برنامه بازرسی جهت بازرسان در سطح کشور، ثبت بازرسی و مستندات مربوطه در سطح عرضه و دسترسی به نتایج بازرسی و اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم از ویژگی‌های این سامانه است. اطلاعات خروجی بازدیدها و بازرسی‌ها در این سامانه متمرکز و جمع‌آوری می‌گردد.
14- سامانه ثبت عوارض دارویی و تجهیزات پزشکی (adr.ttac.ir):
با طراحی این سامانه، امکان ثبت و تجمیع عوارض دارویی از طرق مختلف (اپلیکیشن، سایت و ...) وجود داشته و با توجه به لحاظ نمودن استانداردهای بین‌المللی و ایجاد ارتباط با سایر بانک‌های اطلاعاتی عوارض دارویی در سراسر دنیا، امکان بررسی عوارض و مقایسه آن با سراسر دنیا وجود دارد. هم‌چنین امکان انجام تحلیل‌های مختلف برای کارشناسان حوزه‌های تخصصی وجود خواهد داشت.
15- سامانه مدیریت کمیسیون‌ها (commission.ttac.ir):
یکی از سامانه‌های ارزشمند در راستای شفاف‌سازی و مستندسازی تصمیمات سازمان غذا و دارو است. با راه‌اندازی این سامانه و ایجاد زیر ساخت‌های امنیتی لازم، تمام پروندهایی که می‌بایست به کمیسیون ارجاع شود در سامانه ثبت شده و به صورت اتوماتیک در نوبت کمیسیون قرار می‌گیرد. در جلسه کمیسیون اعضا کمیسیون آرای خود را به صورت الکترونیک ثبت کرده و در لحظه نتیجه  قابل چاپ و ابلاغ است.
16-  سامانه ثبت و مدیریت تامین دارو و شیرخشک بیماران متابولیک و خاص :(metabolic.ttac.ir)
این سامانه با هدف تامین و تحویل به موقع دارو و شیرخشک‌های بیماران متابولیک و خاص و کنترل کمبودها، هدفمندسازی حمایت‌های مالی دولت در تخصیص دارو و شیرخشک‌های متابولیک، تشخیص و تجویز صحیح، ثبت کلیه بیماران مبتلا و امکان تحویل به موقع و به اندازه نیاز ایجاد گردید. در این سامانه تمامی بیماران مربوطه و پزشکان مجاز به تجویز این نوع از فرآورده‌ها، ثبت شده و فرآیند ثبت نسخه الکترونیک برای این گروه از فرآورده‌ها پیاده سازی گردیده است و تلفیق این سامانه با سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت، امکان نظارت و مدیریت هوشمند بر تامین، توزیع، تجویز و تحویل دارو و شیرخشک‌ها را مهیا ساخته است.
17- سامانه ثبت و صدور پروانه تاسیس داروخانه و مسوولین فنی (pharmacy.fda.gov.ir):
این سامانه وظیفه اتوماسیون کلیه امور مربوط به داروخانه‌ها از قبیل صدور مجوز تأسیس، پروانه تأسیس، پروانه‌های مسئولین فنی، جابه‌جایی محل داروخانه، انتقال سرمایه و ... را به عهده دارد.
 بدیهی است پس از راه‌اندازی کامل این سامانه کلیه تعاملات مؤسسین و مسئولین فنی با واحد امور داروخانه دانشگاه‌ها به صورت الکترونیکی انجام خواهد پذیرفت. جهت فراهم‌سازی مقدمات اجرای سامانه مدیریت امور داروخانه ها، سازمان غذا و دارو طرحی را جهت جمع‌آوری اطلاعات داروخانه‌های موجود و صدور پروانه الکترونیکی مختص داروخانه و مسئولین فنی تعریف نموده است. کلیه داروخانه‌های کشور موظف هستند که اطلاعات داروخانه، مؤسسین و مسئولین فنی خود را در این سیستم وارد نمایند.
18- سامانه بازرسی سطح عرضه (Inspection):
سامانه با هدف کنترل و بازرسی در سطح عرضه ایجاد شد. اخذ و پردازش اطلاعات مرتبط با استعلام اصالت، تعیین برنامه بازرسی جهت بازرسان در سطح کشور، ثبت بازرسی و مستندات مربوطه در سطح عرضه و دسترسی به نتایج بازرسی و اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم از ویژگیهای این سامانه است. اطلاعات خروجی بازدیدها و بازرسیها در این سامانه متمرکز و جمع‌آوری می‌گردد.
19- سامانه شبکه ملی آزمایشگاهی (LIMS) (fdlabnet.fda.gov.ir):
فرآيندهاي تحت پوشش اين سامانه عبارتند از:
  • فرآيندهاي اصلي (پذيرش نمونه، توزيع و جواب‌دهي نمونه به همراه مديريت ارسال به آزمايشگاه‌هاي همكار در شبكه ملي آزمايشگاهي)
  • فرآيندهاي مديريتي (کنترل مستندات، ممیزی داخلی، بازنگری مدیریت، کنترل آزمون‌های نامنطبق، اقدامات اصلاحی، اقدامات پیش‌گیرانه، پیگیری شکایات، ارائه خدمات به مشتری، نظرسنجی مشتری، ارزيابي و انتخاب تامين‌كنندگان كالا و خدمات، خرید و تدارکات، ممیزی و بازرسی آزمایشگاه‌ها، تامین، تهیه و ارسال نمونه‌های آزمون‌های مهارت‌آزمایی به همراه تفسير، ارزیابی و تعیین سطح آزمایشگاه‌های همکار و مجاز، ارزیابی و تعیین سطح آزمایشگاه‌های کنترل غذا و داروی دانشگاه‌ها، ارزیابی عملکرد پیمانکار فرعی، مدیریت ایمنی و بهداشت، مدیریت انبارداري، مدیریت دسترسی، کنترل تجهیزات و کالیبراسیون، کنترل کیفیت نتایج، صحه‌گذاری روش‌های آزمون، تخمین عدم قطعیت اندازه‌گیری، مديريت آموزش، بازنگري درخواست‌ها، مناقصات و قراردادها، ارزشيابي مميزين/سرمميز، اعتبارسنجی)
  • فرآيندهاي پشتيبان (مدیریت منابع انسانی، فرايند درخواست اسناد از متقاضي، پاسخ‌هاي پيش‌فرض، كارتابل دسته‌بندي، فرآيند برگزاري كميته)
  • فرآيندهاي حاكميتي (سامان‌دهي آزمايشگاه‌ها، كنترل محدوديت پذيرش، افزايش يا كاهش حوزه فعاليت و دامنه عملكرد، تغييرات در پروانه بهره‌برداري، تعطيلي آزمايشگاه، فعالسازي آزمايشگاه، اخطار به آزمايشگاه، تعليق پروانه، رفع تعليق پروانه، ادغام پروانه بهره‌برداري، معرفي مسئول فني، حذف مسئول فني، تمديد پروانه مسئول فني، معرفي جانشين مسئول فني، معرفي مسئول فني موقت، تاريخچه تغييرات پروانه بهره‌برداري، فرآيندهاي آزمايشگاه‌هاي شركت‌هاي توليدي، ارزيابي آزمايشگاه‌هاي واحدهاي توليدي)
20- سامانه گزارشات  (report.ttac.ir):
طراحی سامانه‌ی گزارشات به منظور استفاده کارشناسان سازمان و با امکان دسترسی به خروجی اکسل از گزارشات طراحی شده وجود دارد.
21- سامانه نظارت و ارزیابی و بازرسی (audit):
سامانه نظارت و ارزیابی جهت سامان‌دهی انواع ماموریت و ممیزی در سازمان غذا و دارو تولید شده است. این سامانه از بخش‌های مدیریت سامانه شامل تعریف سطوح نظارت و انتصاب پست سازمانی، تعریف اطلاعات پایه، بسته سوالات کارتابل مدیریت و ایجاد ماموریت تشکیل شده است. هم‌چنین اپلیکیشنی جهت انجام ماموریت تهیه شده است.
22- نرم افزارهای اداری سازمان
پیاده‌سازی نرم افزار پرسنلی و تشکیلات، نرم‌افزار مدیریت نقلیه، نرم‌افزار مدیریت درخواست‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری (Help Desk) نرم‌افزار حضور و غیاب، نرم‌افزار ارزیابی عملکرد کارکنان، نرم‌افزار لجستیک (انبار، اموال و تدارکات) در راستای ارتقای بهره‌وری سازمانی و بهبود فرآیندها و مستندسازی فعالیت‌ها صورت پذیرفت.
23- سامانه مکاتبات اداری (eo.fda.gov.ir)
این سامانه با هدف تسریع در پاسخگویی و کاهش مراجعات اربابان رجوع به سازمان غذا و دارو و کاهش امکان مفاسد اداری، تسریع و الکترونیک شدن مکاتبات سازمانی و کاهش هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم به وجود آمد. در این سامانه هر شرکت دارای کاری در سیستم اتوماسیون بوده و بدون مراجعه به سازمان امکان ثبت نامه و یا دریافت نامه از سیستم مکاتبات را دارد. هم‌چنین امکان پیگیری مکاتبات از طریق پیامک و بستر وب‌سایت سازمان برای ارباب رجوع مهیا شده است.
24- سامانه رفاهی کارکنان
سامانه رفاهی کارکنان سازمان با خدماتی از قبیل ثیت نام مراکز اقامتی، ثبت نام بیمه تکمیلی و سیستم تسهیلات طراحی شده که با هدف تسهیل و تسریع در ارائه خدمات رفاهی، تکریم و کاهش مراجعات حضوری کارکنان، کاهش هزینه‌ها (حذف کاغذ) و شفاف‌سازی و توزیع عادلانه خدمات اجرایی گردیده است.
  • شبکه و زیرساخت
مجموعه اقدامات انجام شده در این حوزه، به شرح ذیل است:
  • پیاده‌سازی و اجرای سرویس‌های امنیتی در مرکز داده سازمان
  • ایجاد مکانیزم مدیریت پهنای باند و دسترسی کاربران
  • بهینه‌سازی مانیتورینگ جهت سرویس‌ها، سرورها، ذخیره‌سازها، فایروال‌ها و سوییچ‌های ساختمان اصلی سازمان
  • بهینه‌سازی تنظیمات در فایروال به منظور جلوگیری از حملات ویروسی و نفوذپذیری بیرون سازمانی
  • آماده‌سازی سرویس‌های مورد نیاز جهت اتصال ساختمان‌ها تابعه به شبکه اصلی سازمان، تست و شروع اتصال کاربران
  • راه‌اندازی فایروال درون سازمانی جهت کنترل ارتباط ساختمان‌های تابعه سازمان و دیتا سنتر
  • افزایش 8 برابری سرعت اینترنت در ساختمان‌های تابعه سازمان پس از راه‌اندازی فایروال درون سازمانی با کنترل محتوای دانلودی
  • ایجاد لینک ارتباطی جایگزین بین ساختمان اصلی و ساختمان‌های تابع از طریق فیبر نوری و رادیو
  • افزایش پهنای باند ارتباطی اینترنت و اینترانت
  • راه‌اندازی دستگاه Storage جدید جهت افزایش توان ذخیره‌سازی اطلاعات
ایجاد شبکه مجزا فی مابین سازمان و وزارت بهداشت جهت دریافت سرویس‌های بستر NIX (جهت دریافت سرویس از سازمان بالادستی)
 
 
 
قوانین و مقررات :
لطفا قبل از تماس و یا مراجعه حضوری در آدرس http://support.ttac.ir/   مشکل خود را به صورت تیکت برای ما ثبت کنید و حداقل 48 ساعت بعد از ثبت تیکت ، مشکل را پیگیری نمایید.

دفتر مدیرکل و اداره سامانه های سلامت محور داخلی 221-222
سخت افزار 226
شبکه و زیرساخت 228